Dynamiske blåtoner
Aftenposten, 18. september 2001

Rob Waring Trio:
SYNCHRONIZE YOUR WATCHES
(Resonant Music - Musikklosen)

«Spillende produsent» Terje Gewelt var stolt - med god grunn - da hans selskap Resonant Music kunne presentere to nye album på Blå. Ni år er forløpt siden utgivelsen av Knut Riisnæs' forrige album...

...Ti år er også blitt jazzhistorie siden vibrafonisten Rob Waring sist gikk i studio med bassisten Carl Morten Iversen og trommeslageren Frank Jakobsen. Den gang for å spille inn «Secret Red Thread» for jazzforbundets platemerke Odin. Duggfriske «Synchronize Your Watches» er et godt bevis for at disse tre eminente musikerne så avgjort ikke er gått trett av hverandre. Dynamisk  er et adjektiv som melder seg også når dette album skal karakteriseres.

Rob Waring har spilt med adskillige kombinasjoner siden han dukket opp på den norske jazzscénen på tidlig 80-tall. Allerede i 1982 befant han seg i studio med blant andre oboisten Brynjar Hoff, i gruppen til gitaristen Erik Wøllo. Unge Waring var også med da trompeteren Chet Baker ga sin legendariske konsert for et dusin privilegerte publikummere på Emma Hjorth-hjemmet i Bærum på midten av 80-tallet. På «Synchronize» medvirker også sangerinnen Solveig Slettahjell, et av mange sevjerike skudd på den unge norske vokaliststammen. I Jon Balke/Sidsel Endresens «This is the Movie» bekrefter Slettahjell at hun kan tolke en krevende tekst med sterk innlevelse, men stort sett benytter hun stemmen instrumentalt, med fin effekt i flere temaer. Samtidig bør hun være på vakt mot faren for å fremstå noe monoton.

Med disse to produksjonene bekrefter Resonant Music sin posisjon som et lite selskap til stor glede.

Stein Kagge